Saturday, May 5, 2007

Om IMER

Imer är en utbildning på Malmö Högskola. Förkortningen står för Etniska Relationer och Internationell Migration.

Jag är personligen ytterst sketisk till denna utbildning. Orsaken till detta är vad jag hör från vänner och bekanta som själva går där, men kanske mest vad jag inte hör.

Enligt mig talar namnet på utbildningen för sig självt. Jag har två frågor gällande detta:

1) Vad är en etnisk relation för något?
Om en Arab känner en annan arab, har dom en etnisk relation då eller? Vad är i så fall en social relation?

2) Finns det någon annan migration än internationell migration? Begreppet flykting är ju exempelvis detsamma över hela världen, och det finns också människor som flytt i alla länder.

Märkligt det där. Och så kallar dom sig antirasister. Det har jag svårt att smälta. (Jag har tidigare skrivit ett lååångt inlägg om det absurda med detta.)

No comments: