Wednesday, June 20, 2007

Stora skillander på utbildningskvaliteten i huvudstaden

DN rapporterar om en granskning som skolverket genomfört där det visar sig att stockhoms grundskolor uppvisar enorma skillnader i betygsnivåerna mellan eleverna. På vissa skolor klarar inte ens hälften av eleverna att få godkänt i de tre kärnämnena matte, svenska och engelska, medan andelen behöriga elever på andra skolor uppgår till hundra procent.

Lyckligtvis drar skolverket nu kopplingen mellan detta och det faktum att felet inte ligger i elevernas prestationer i sig, utan att dessa är resultatet av sämre kvalitet på undervisningen i de skolor där eleverna har lägre bytg. Det säger egentligen sig självt.

Det är minst sagt upprärande att man i vissa andra städer (som Malmö) där problemen är nästintill identiska, fortfarande skyller problemet med lägre betyg på eleverna. Inte för att det inte finns elever som skiter i skolan och allt vad det innebär, men för att det inte är där problemet ligger. De elever som idag kämpar allra hårdast med att få bra resultat är idag de elever som går på de skolor där resultaten är som lägst. Hur kan det komma sig? Kan det kanske bero på att:

1) Lärarutbildningen på Malmö högskola är pinsamt dålig. Massor av lärarstudenrande har genom årens lopp hoppat av i protest mot "flummet".

2) Skolor med dåligt rykte tenderar att också ha de sämsta lärarna. Om detta beror på att dessa lärare inte får jobb någon annan stans eller om skolorna har dåligt rykte på grund av att de dåliga lärarna jobbar där, låter jag vara osagt. Men tanken är intressant. Man brukar tänka på ett dåligt rykte på en skola som ett resultat av hur eleverna är. Men det sägs ytterst sällan något om hur stor betydelse lärarna faktiskt har för att skapa en dräglig miljö på skolan, inte minst undervisningsmässigt.

3) Lärare dömer elever alltför ofta efter vilket skola de går på. Dålig skola = dåliga elever, enligt många.

4) De skolor som har bra rykte och bra betygssnitt har mycket mindre omsättning på lärarkåren än andra skolor. Detta kan leda till att elever på "sämre" skolor får nya lärare oftare, varpå betygen sätts alltmer godtyckligt. Att få en ny lärare i ett ämne sista året i nian är ingen hit. Men vi är många med erfarenhet av detta, som nästan alltid visar sig i betygen, och ytterst sällan till elevens fördel.


Detta var ett litet provsmak på vad som komma kan. Som sagt, kommentera gärna vad ni tycker ska hända med bloggen i fortsättningen.

No comments: