Thursday, March 29, 2007

Utseendefixeringens oanade höjder

Idag fick jag ett väldigt spännande brev på posten där adressören, klädaffären SISTERS berättar för mig vad jag som tjej bör prioritera de närmaste månaderna:

"Nu är det inte långt kvar till dagen då den stora sokltiden är förbi. Och som vi alla vet så finns det en sak som är viktigare än allt annat just nu - att vara rätt klädd på årets största fest!"


Jaså minsann! Tack för upplysningen. Och jag som trodde att betygen, mitt framtida liv, och att över huvud taget överleva var det viktigaste just nu. Men nu vet jag alltså. Jag måste vara "rätt" klädd på en fånig studentfest. Tack för upplysningen.

När man får såna här brev blir man ju naturligtvis vansinnigt nyfiken på vad som då är "rätt" klädsel. Svart får jag genom att vända på kortet. En bild på en person som troligen ska föreställa kvinnlig i ett gigantiskt fult kritvitt tygstycke som antagligen ska liknas vid en klänning. Jag tänker att den här madamen ser ut att ha fått med sig mormors lakan från ålderdomshemmet. "Klänningen" är i prkatiken en säck och tjejen (som inte ser normal ut för fem öre) har ett par rödprickiga klackskor på sig som hon vinglar på. Jag blir plötsligt övertygad om att kortet är taget en tiondels sekund innan tjejen fallit omkull eftersom hon omöjligt kan ha stått upp någon längre tid i den där (till)ställningen. Helt sanslöst. Till slut tänker jag att hennes skor mest liknar giftiga flugsvampar och att det är det yttersta tecknet på varför jag genast ska slänga reklamen i soptunnan.


Jag lider med alla tjejer som inte genomskådar skiten och förbannar skolan som gör så jävla mycket ståhej över studentbalar och annat patetiskt.

No comments: