Wednesday, March 21, 2007

Sjöar är som rekreation!





Situation: Geografilektion, och läraren ska som vanligt predika om något man aldrig kommer ha någon nytta av. Idag ska hon lära oss vad sjöar är bra för. Jippi.

Vi får veta att sjöarnas främsta egenskap är att de fungerar i rekreerande syfte. Det är också därför man inte "tar bort dem", berättar läraren. Jag undrar i mitt stilla sinne vart i hela helvete man skulle göra av vattnet ifall någon skulle få för sig att "ta bort" en hel sjö.

Ja, vad är sjöar bra för förutom rekreation då? Jominsann, läraren räknar upp flera goda anledningar till varför man inte ska "ta bort" sjöarna:

1. Rekreationsmöjligheter (Sorry tanten, men folk går nog hellre på yoga nu för tiden.)

2. Dricksvatten (ÖÖÖH?? Nej tack!)

3. Fiske

4. Transportväg (ja, för typ hundra år sen. Nu har vi nåt som kallas flyg.)

5. Kustlandskap där många städer har växt upp (jo, tack jag kan riktigt se framför mig hur en stad liksom VÄXER upp, sakta men säkert, rakt ute i Vättern!)

Dessa är alltså de fem största anledningarna till att bevara sjöarna. För min egen del har jag inget emot sjöar, dom får gärna vara kvar. Men nog finns det väl bättre aneldningar, eller?

När jag tänkte på det så är kanske sjöar ganska rekreerande. Men på medeltiden (eller före det att folk bytte ut vågskvalp mot Leif Loket Olsson) så tyckte man säkert att den största anledningen att bevara sjöarna var att man kunde spegla sig i vattnet. Kort sagt - tiderna förändras!




Ps. Detta kommer förhoppningsvis aldrig hända mer. Men den knölen på bilden som minst liknar en sten, är jag i typ 13-årsåldern. Jag kan försäkra er om att det är en av dom mycket få bilder från det århundradet jag sparat av mig själv, så ni behöver inte oroa er för framtida plågor.

No comments: