Wednesday, March 21, 2007

Ful, fulare, fulast!

Ful som stryk?

Situation: Geografilektion (igen) och läraren ska just börja prata om det spännande ämnet stadsplanering. (Det kanske hade varigt spännande om man hade förstått mer än var tredje ord av den där gröten som sipprar ur käften på vissa sydbor, hähä... Nu talar jag inte om hederliga typer som ändå försöker neutralisera språket lite, utan endast om infödda skåne-danskar, dvs. dom som borde gått i graven för några hundra år sen. Min geograflärare är definitivt en av dom)

Geografiläraren berättar följande (som bör läsas med breeeed skånska / danska för bästa förståelse):

- Måanga plattserr i Maalmöuu är seeå fööuula för de bryyyytär mellan eooliika byggsiialar. Viissa Heus inne i staen är skeeiiitfeuula föor man haur baora smellt öpp dåm.

Tjejen bredvid mig, som för övrigt inte heller är in föding, visar genast att hon förstår precis vad läraren menar!
- Ja, Turning Torso, till exempel!

Läraren låtsas som ingenting då en annan tjej i klassen (inföding utan överdriven dialekt) hakar på och säger:
- Asså, konsärhuuseet ee faktiskt skiiitfuult!!!

En tredje tjej hakar på trenden och yttrar sig:
- Jag har fan aldrig gillat teaterladan!

Situationen blir allmänt komisk. Kanske var det inte DOM husen som läraren syftade på? Kanske var det inte rikemansställena som var dom fula?

Läraren fortsätter, som inget hänt, och berättar att många "grönområden" och bra odlingsmarken runt Malmö och i övriga Skåne "förvandlats" till golfbanor.

- Ja, eåå om dessa inte hade beeeit gåålfbauunåår seåå hade di säköört blett beoostäödör av heiila rasskätt, hiiiihhiiiih, tillägger hon hest.

Klassen vet knappt om dom ska skratta eller gråta, alla väl medvetna om att läraren själv är väldig förtjust i Modertatbandy, oj, förlåt, golf.


Själv tänker jag att det är ju verkligen skitkul att golfarna får sina 19 hål å så, men det är kanske inte riktigt lika skoj för oss som inte har nån stans att bo för att dom ska få gå omkring på en gräsplätt och putta ner några buckliga bollar i konstgojorda hål.

Plötsligt får jag fetaste synen framför mig; jag riktigt ser hur geografiläraren går omkring där på golfbanan i sin prästtröja (hennes tröjor likanr mer såna där skynken man brukar hänga på präster och fågelskrämmor). Bollen ligger precis framför hålet och allt som åtestår är alltså att putta i knölen. Men nä, det momentet är alltför komplicerat för läraren, som inte kan begripa vilken del av golfklubban som ska vara närmast bollen. Till slut lägger hon sig ner på knä, vänder klubban så att själva stången ligger på bredden framför hennes knän och börjar sedan skjuta på klubban med bollen, istället för tvärrt om. Att klubban inte ryms i hålet, tycks inte ha slagit henne alls.



Jag vaknar ur mina vackra drömmar av att lektionen slutar, går rakt ut i korridoren och kan inte låta bli att gapflabba.

No comments: