Thursday, April 12, 2007

Självnedvärdering

Min Självutvärdering blev en självnedvärdering. Så blir alla [lärare] glada och nöjda.

Några utdrag:

"Jag började fota ganska tidigt för att inte vädret skulle hinna bli för mörkt och ruggigt, men jag skulle egentligen ha börjat ännu tidigare. Mina bilder från Södra Innerstaden var egentligen sanslöst dåliga och jag borde egentligen ha kastat dom i papperskorgen på direkten. Bilderna från Västra hamnen och centrum var aningen bättre men en del var för mörka eller för ljusa. Det var svårt att avgöra hur det skulle bli på utskrift och i skolans dator eftersom ljusinställningarna är olika. Jag borde ha lagt ner mer tid på att bearbeta bilderna så dom blev bättre. Jag borde ha kunnat min kameras inställningar mycket bättre och exempelvis använt högre ISO så de mörka bilderna inte blev så gryniga. Under höstlovet i höstas arbetade jag visserligen med bearbetning av några av bilderna, men jag borde ha gjort det bättre och mer noggrant. Under höstlovet i höstas arbetade jag visserligen med bearbetning av några av bilderna, men jag kunde ha gjort det mer än så."


"Jag borde ha vetat att Västra hamnen inte är en egen stadsdel ännu, en miss som kunde ha besparat oss mycket tid och arbete om vi upptäckt tidigare. Det var dåligt av mig att jag inte kollade upp det från början."


"De tolkningar jag gjort av vissa slutsatser i utredningen är just mina tolkningar och i grunden helt värdelösa. Jag borde ha skippat dem rakt av och skrivit tråkiga PK-texter istället så hade de varit mer användbara i slutänden."


"Jag borde definitivt ha undersökt miljonprogrammens påverkan på den nuvarande situationen bättre och mer omfattande, men det var svårt att hitta någon information om det. (...) Jag borde lagt ner mer tid till att leta efter oberoende skrivningar av privatpersoner och det var en felbedömning att ge upp det spåret så lätt som jag gjorde."




Och så där fortsätter det. Jag har nästan inte skrivit ett enda bra ord om min egen insats eftersom det inte är det som är meningen. Jag frågade min geografilärare häromdagen och hon sade att om man inte kan kritisera sig själv och se vad som varit dåligt i sin egen insats, så har man ingen självinsikt. Jag antar att det stämmer.

Så nu har jag kritiserat. Läs och njut. Frossa och gläd er att ni lyckades. Ännu en elev / hora / tjej som lyckats lära sig det viktigaste här i livet - att ha självinsikt.

Enligt läraren var det ett stort problem att det varje år var någon som inte hade någon som helst "självinsikt". Jag svarade att jag tyckte att det var ett större problem att det finns en hel bunt elever varenda år som inte har något som helst självförtroende. För första gången blev hon alldeles knäpptyst.

No comments: