Wednesday, January 17, 2007

Vad tänker ni på när jag säger Islam?

Ämne: Religion
Situation: Diskussion om Islam (som tydligen är något väldigt udda, på gränsen till onormalt)

Läraren:
- Vad tänker ni på när jag säger Islam?

Hon vänder sig till hela klassen, men av någon underlig anledning är det bara dom råblonda brudarna längst fram som säger något.

Dom råblonda brudarna längst fram i klassrummet:
- Kvinnoförtryck!
- Terrorism!
- Hedersvåld!
- Islamister!
- Självmordsbombare!
- Usama Bin Laden!

Läraren:
Ja just det!

Det är troligen menat som ett konstaterande, men låter mer som ett beröm till dom råblonda brudarna för att dom svarat "rätt" på frågan.

Men lyckligtvis kommer också den naturliga följdfrågan.

Läraren:
- Och vad tänker ni på när jag säger kristendom då?

Men den här gången vänder sig läraren inte till hela kalssen utan bara till en av tjejerna längst fram, hon som går i kyrkan varje söndag.

Kyrktjejen:
- Ja, alltså jag tänker på gemenskap och att alla ska bry sig om varandra!

Det var samma tjej som ropade att Islam för henne var Usama Bin Laden.

- Ja, säger läraren, och får det återigen att låta som att tjejens uppfattning om kristendomen är fullt naturlig.

Läraren gör sig redo att avsluta diskussionen, men då kan jag inte hålla tyst längre. Från en av de bakre raderna hörs plötsligt mig skrika:
- Sa du kristendomen? Ja då vet jag vad jag tänker på! Korstågen! Kvinnoförtryck! Slaveri! George Bush! Knutby! Åke Green!

Läraren såg lite stött ut, men det var det värt.

No comments: