Wednesday, January 17, 2007

Olika kön ska ge olika lön!

Satt och tänkte tillbaka på gamla goda tider och kom att tänka på en av mina absoluta favoriter.

Ämne: samhällskunskap
Situation: klassen diskuterar löneskillnader på arbetsmarknaden

Alla i klassen är rörande överens om pinsamheten i att man i världens mest jämställda land fortfarande har lön efter kön. Den enda som är av en något annorlunda uppfattning är läraren som mitt i debatten gör följande uttaöande:

Läraren:
- Ja, men det här med kollektivavtal... Motsatsen till det är ju då individuell lönesättning, och det måste jag faktiskt säga tt jag är för!

Jag:
- Och då kommer alla löneskillnader försvinna hux flux eller?

Läraren:
- Nej kanske inte, men man får ju lära sig löneförhandla. Det vore faktiskt bra för kvinnor att lära sig det nån gång. Man kan gå en kurs!

No comments: