Thursday, November 23, 2006

Geografi är detsamma som insändarskrivning!

Ämne: Den förhatliga kursen Geografi B

Uggift: Att skriva en insändare där man argumenterar för eller emot kärnkraft. Helst för.

Resultat: Betyg kan ej ges på grund av försenad inlämning.

Efterförjande samtal med läraren:

Jag: - Om jag hade lämnat in i tid, hade du verkligen betygsatt detta då?
Läraren: - Ja såklart! Alltså din insändare var ju helt okej alltså, bara det att du lämnade in den försent.
J - Jo, på grund av internetkrångel hade jag liksom lite problem med att få ut själva texten ur datorn så att jag kunde skriva ut den från skolan, som jag sa när jag lämnade in den... Hur betygsätter man förresten en insändare?
L - Jag betygsätter ju inte dina åsikter utan hur du argumenterar.
J - Aha!

Jag blir nu uppriktigt förvånad eftersom jag knappt använt ett enda argument som har med geografiämnet att göra. Eller knappt ens med kärnkraften i sig.

Jag tänker på mina två klasskompisar som båda fick exakt samma betyg, inklusive eventuella plus- eller minustillägg. Bara det att den ena argumenterade för och den andra emot.

L - Men du måste verkligen bättra dig på att lämna in i tid!
J - vadå bättra mig, det här var ju första gången!

Läraren ser ut att tro ungefär lika mycket på mig som om jag hade sagt att jag hade en faster som var bosatt på månen. Jag upprepar saken.

J - Ja, jag har aldrig lämnat in något försent till dig förut.

Nu tittar läraren på mig som om jag hade sagt att min faster på månen även hade ett gäng tama geparder med sig som sällskap.

L - Öh. Nähä, det kanske du inte har. Nä just det. Nänä.

Läraren blir plötlsigt väldigt förvirrad och vänder bort huvudet. Jag förstår att konversationen härmed är avslutad och tänker på hur härligt det är med lärare som verkligen har koll.


Vad mina kunskaper i insändarskrivning har med geografiämnet att göra begrep jag aldrig.

1 comment:

comicon said...

helt sanslöst. men hon har aldrig haft koll... på någonting. ever. själv fick jag dåligt betyg på malmös historia eftersom många i min grupp sumpade det och jag därför fick göra alltihop själv. schysst, va?