Thursday, November 23, 2006

Det här är svenska skolan år 2006

Varje år går hundratusentals svenska skolbarn ut skolan med ett antal bokstäver på ett papper. Dessa ska sedan avgöra om du kan förverkliga dina drömmar. De ska berätta vilka som har lyckats och vilka som det inte gick lika bra för. Vilka som kan och inte kan. Vilka som duger, och vilka som får nöja sig med att alltid komma i andra hand.

Hela det svenska skolsystemet genomsyras av betygshets. Elever har för länge sedan slutat gå till skolan för att de faktiskt vill lära sig något. Enda syftet med att masa sig upp varje morgon är att få de där bokstäverna på ett papper. Bokstäver som kan avgöra hela din framtid. Bokstäver som talar om för eleverna vilka som duger, och vilka som inte är bra nog.

Jag skriver den här bloggen för att alla dem som någonsin trodde att betyg och rättvisa var samma sak ska få sig en bild av hur det faktiskt fungerar. Jag skriver detta för att det är dags att någon säger sanningen om det som ingen vågar tala om. För dem som kan berätta hur det går till blir nertystade och utrustade med munkavel. Ibland påtvingat, oftast självvalt. Den som säger sanningen kan ju få sänkt betyg.

Jag skriver det här för att ingen ska kunna säga att det är enstaka incidenter som ger så många elever orättvisa betyg i skolan. Jag vill visa på att det inte handlar om enskilda lärare som gör fel, eller att vissa elever helt enkelt är mindre änm andra. De orättvisa betygen handlar om en hel struktur, och det är ingen slump att den finns.

Svenska skolan är uppbyggd på ett system som ska ta fram ett antal "vinnare". Eliten ska koras. Den som trodde att alla tillåts vara bra på sitt sätt bör tänka om. Vad värre är att för att någon ska kunna känna sig som vinnare måste där alltid finnas ett helt gäng förlorare. Hur skulle det se ut om alla hade MVG i allt? Gud, vilken katastrof, då skulle vi ju få mångdubbla antalet vidareutbildningar och så kan vi ju inte ha det! Det är naturligtvisinte meningen att det någonsin ska inträffa heller, oavsett om alla elever i en klass presterar identiska resultat.

I de flesta fall är det inte lärarna som sätter betygen det är mest fel på, utan själva systemet som tvingar dem att gradera eleverna och jämföra dem med varandra. Men vi ska komma ihåg att de flesta lärare aktivt upprätthåller och stöttar detta system. Men vi ska också komma ihåg vad det ger för resultat för lärarna själva. Varje gång en lärare tvingas sätta ett IG på en elev är detta också indirekt ett underbetyg till läraren själv eftersom det innebär att läraren inte lyckats lära eleven det som ingår i kursen. Och vem vill egentligen ge icke godkänt på sin egen undervisning?

Den här bloggen kommer ta upp vardagssituationer, men det är situationer som utspelar sig på varenda gymnasium eller högstadium i stort sett dagligen. Det är dags att någon sätter stopp för det, och det kommer aldrig att ske så länge betygen inte avskaffas.

No comments: