Thursday, November 23, 2006

Alla rätt = G

Ämne: historia
Uppgift: läxförhör

En kille i klassen reagerar på att han fått IG på läxförhöret. Orsaken är att han inte skrivit svaren i punktform, utan som löpande text. Några restriktioner om hur uppgiften skulle skrivas gavs över huvudtaget inte vid provtillfället. Dock har killen skrivit helt rätt svar på alla frågorna, men alltså inte listat svaren som punkter.

Killen frågar läraren inför hela klassen varför han fått IG på uppgiften när han svarat helt rätt. Han påpekar att han ju förstått hela uppgiften helt korrekt. Läraren svarar att hon tar till sig kritiken tills nästa gång.

Killen ger sig inte, utan går senare fram och kräver att hon omprövar betyget. Det resulterar i att han nu får godkänt på uppgiften eftersom han trots allt inte direkt svarat fel.

När jag jämför mina svar med hans efter lektionen visar det sig att våra svar är näst intill identiska med undantag av att jag glömt vissa saker som han kommit ihåg att skriva samt att mina svar är skrivna i punktform. Det som skiljer våra läxförhör åt mest är att jag fått ett ebtydligt bättre betyg än han.

Slutsats: Det är inte vad du skriver som är det viktiga, utan hur.

No comments: