Sunday, December 17, 2006

Facket och golfklubben är samma sak

Nu ska jag berätta om när samhällsläraren skulle förklara varför den borgerliga alliansen vill höja fackavgiften. Givetvis i syfte att försvara politiken.

Läraren: Jo det är så att borgarna tycker ju att om man har ett intresse så ska man bekosta det själv.

Jag: Jo, fast det är ju bara det att ca 80% av svenska foket råkar dela just det här "intressent" i så fall.

Läraren: Men om jag vill vara med i min golfklubb då får jag ju betala medlemsavgiften till den själv. Och så vill borgarna att det ska fungera med facket också, det är inget koinstigt med det.

Jag(chockad): Men du kan ju inte jämföra facket med din golfklubb! Golf är ju nåt man gör om man råkar tycka det är kul, man är ju inte med i facket för att ha roligt!

Lärare: Jo, men båda är ju ett intresse man har.

No comments: